Muziek
uit de San Marco |
||
klik op de aankondiging of foto voor de website |
||
|
|
|
PERSBERICHT |
||
Op zondagmiddag 5 april 2009 geeft het ensemble
Musica Antiqua Delft een concert in de Bonifatiuskerk te Rijswijk.
Het ensemble bestaat uit twaalf zangers, twee violen, drie viola
da gamba's en een kistorgel. Het concert
begint om 15:00 uur. Muziek
uit de San Marco Programma: Francesco
Cavalli - MessaConcertata |
||
|
||
Toelichting |
||
De samenbindende factor in het programma is de stad Venetië, waar al deze componisten hebben geleefd en/of gewerkt. |
||
Francesco Cavalli (1612-1676) is de componist van het belangrijkste
onderdeel van het programma: de Missa Concertata. Deze componist
was na Giovanni Rovetta (1598-1668) de opvolger van Claudio Monteverdi
(1567-1648) als kapelmeester van de belangrijkste kerk van Venetië,
de San Marco. Naast geestelijke muziek heeft hij, net als Monteverdi,
ook zo'n 40 prachtige en succesvolle opera's gecomponeerd. Qua stijl
was hij ook zeker een opvolger van Monteverdi, zowel in zijn geestelijke
als in zijn wereldlijke werken. |
||
Michelangelo Rossi (1600-1674) stond bekend als Michelangelo
del violino. Hij was dus ook voor zijn tijdgenoten vooral een virtuoos
violist. Maar als componist van orgelwerk stond hij bepaald ztjn
mannetje: de zevende toccata is niet alleen virtuoos, maar vooral
ook gedurfd door de volkomen nieuwe manier om chromatisch te componeren.
Niet alleen abrupte chromatische overgangen in het begin als lange
passages waarin toonsoort en maat zich haast niet meer laten raden
waardoor de toehoorder zelfs gedesoriënteerd kan raken. Rossi
werkte in alle grote ltaliaanse steden. |
||
Giovanni Gabrieli (1557-1613) hoorde tot de grote componisten van twee generaties eerder, maar ztjn instrumentale werken en zin orgelmuziek waren baanbrekend voor zijn tljd. Door zijn niet echt goede gezondheid werd Gabrieli nooit benoemd tot kapelmeester van de San Marco in Venetië, maar hij was daar wel de belangrijkste organist. De Canzon lV kan zowel door een instrumentaal ensemble als op orgel worden gespeeld. Dergelijke canzona's werden door hun korte lengte vaak gebruikt als voorspel van vocale werken. Gabrieli componeerde echter ook nog kortere intonaties die specifiek dienden als inleidend voorspel. Deze intonaties waren vaak maar zo'n acht maten lang. |
||
Giovanni Legrenzi (1626-1690) was kapelmeester van de San Marco na Cavalli en hij bouwde het vaste instrumentale ensemble van deze kerk op tot een formaat dat tamelijk uniek was in die tijd. Ten tijde van Monteverdi was daar al wel een meer dan stevig ensemble, maar voor bijzondere gelegenheden werden er toen nog van buiten ook versterking ingehuurd. Alleen al aan strijkers had Legrenzi 23 musici vast tot zijn beschikking. Naast veel en belangrijke geestelijke werken cornponeerde Legrenzi ook succesvolle opera's, die qua stijl wel steeds verder af stonden van die van Monteverdi en Cavalli. Zo introduceerde hU bijvoorbeeld de da capo-aria. Legrenzi's muziek beïnvloedde componisten tot ver buiten de grenzen van ltalië. |
||
Johann Rosenmüller (1619-1684) is niet echt een buitenbeentje, want hoewel Duitser van geboorte, heeft hij in Venetië als trombonist aan de San Marco onder Cavalli gewerkt. Het verhaal gaat dat hij van ontucht met zijn koorzangertjes werd verdacht, en de wijk had moeten nemen uit Leipzig. Na zijn verblijf in Venetië werd hij door de hertog van Braunschweig-Wolfenbüttel tot hofkapelmeester benoemd. Hij was daar als componist belangrijk omdat hij de nieuwste ltaliaanse stijl introduceerde in het noorden van Duitsland. Vooral zijn instrumentale muziek wordt tegenwoordig nog wel gehoord, maar zijn geestelijke muziek, vooral geïnspireerd door de Venetianen van zijn tijd, is ook belangrijk. Het Magnificat komt uit Rosenmüller's Maria-Vesper. |
||
|