klik op de foto hierboven of hieronder voor de website |
|
ZONDAG 19 OKTOBER |
|
ENSEMBLE SCARAMUCCIA |
|
Het Spaanse barokensemble Scaramuccia bestaat uit Javier Lupiáñez (viool en directie), Inés Salinas (cello en viola da gamba) en Giulio Quirici (gitaar en theorbe). Als motto heeft het ensemble “Re-Discovering Baroque music” en dat uit zich in een programma rond de Italiaanse componist Nicola Matteis (1670-1714) een componist die, levend als een popster, in staat was om de gehele Engelse muzikale smaak te veranderen vanuit de Italiaanse traditie. Programma: Irish Coffee Francesco Maria Veracini Sonata accademica op.2 nr.9 Allegro moderatamente - Adagio - Scozzese - Largo - Scozzese
William McGibbon Sonata in B minor Adagio – Allegro – Largo – Presto
William McGibbon Een verzameling van Schotse melodiën, met o.a. Variaties voor een Viool, 1746
De Bloem uit het bos Op de bodem van de Punch schaal En we waren geweest waar ik ben geweest waar jij niet geweest zou zijn Het laatste van Plates Mill Willie was een grapjas
Francesco Geminiani Airs uit “Een verhandeling over goede smaak op het gebied van Muziekkunst” (1749)
Air 1. Oude Bob Morrice - Allegro Air 2. Het boeren meisje - Allegro Air 3. Dame Ann Bothwell's Klaagzang - Allegro Air 4. Slapend lichaam
Turlogh O´Carolan. De Hiberische Muze, ca. 1770 Irish Air
John Playford (ed.) The division of the violin, 1684 Hertog van Norfolk of De Toren van Paul Voor elke liefhebber van barok muziek is het makkelijk om te luisteren naar Italiaanse barok muziek, die beschouwd wordt anders te zijn dan de Franse barok muziek, die ook weer anders is de de Duitse barok muziekeee en dat is alles. Drie nationale stijlen, maar dan vergeten we de Schotse en Ierse muziek, auteurs zoals Veracini of Geminiaini waren verbaasd over deze muziek, voor barok musici was deze muziek iets speciaals en is dat heden ten dagen nog. “[...] de beroemde harmonieën, de beroemde modulaties werden toegepast in de composities van de Vlaamse, de Italiaanse, de Franse en de Engelse musici en niets kenmerkends van de kennis of humor van het land of de provincie in het bijzonder [..] behalve in die van de Schotse en Ierse, van wie de eerste en zo’n bijzondere stijl hadden of zijn: ze lenen erg weinig uit de kunst en zijn toch overvloedig in die zoete melodie, waarvan het taak van de kunst is het te bewerken en te verbeteren anders dan beschreven door die auteurs die het onderwerp in algemene termen behandeld hebben” John Hawkins, “Een Algemene Geschiedenis Van De Geschiedenis Van De Wetenschap en Uitvoering Van Muziek: In Vijf ..., Deel 4” Londen, 1776 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|