klik op het logo hiernaast of de foto hieronder voor de website

DELFTS SYMPHONIE ORKEST

Wethouder opent concertserie 2016 van de Bonifatiuskerk met Delfts Symphonie Orkest

Op zondagmiddag 17 januari 2016 om 15.00 uur geeft het Delfts Symphonie Orkest (DSO) een concert in het kader van de concertserie ‘Muziek in de Bonifatius’. Onder leiding van dirigent Peter Gaasterland speelt het orkest het hoornconcert no. 2 in Es (KV 417) en de serenade nr. 10 in Bes (KV 361/370a), ‘Gran Partita’. Solist is Laurens Woudenberg, solo-hoornist van het KCO.

Marloes Borsboom, Wethouder van Cultuur van de Gemeente Rijswijk, zal de officiële opening van de nieuwe concertserie verrichten.

 

Programma concert 17 januari 2016

Delfts Symphonie Orkest
o.l.v. Peter Gaasterland

Hoornconcert nr. 2 in Es (KV 417)

Serenade nr. 10 in Bes (KV 361 / 370A), Gran Partita

Hoornconcert nr. 2 in Es (KV 417)
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) schreef vier hoornconcerten: nr. 1 KV 412 in D, nr. 2 KV 417 in Es, nr. 3 KV 447 in Es en nr. 4 KV 495 in Es. Deze concerten zijn gecomponeerd tussen 1783 en 1791. Hij schreef ze voor zijn vriend Joseph Leutgeb, een kaashandelaar uit Wenen die een verwoed hoornist was en waar Mozart dikwijls over de vloer kwam. Hoe intiem hun vriendschap was, blijkt onder meer uit de grappige aantekeningen die Mozart in de partituur van de hoornconcerten schreef. In de partituur van het tweede hoornconcert staat in Mozarts handschrift: Wolfgang Amadé Mozart hat sich über den Leitgeb Esel, Ochs, und Narr, erbarmt // zu Wien den 27: May 1783. De partituur van het Rondo van KV 412 is doorspekt met ironische opmerkingen.
Leut

Orkestbezetting Hoornconcert:

Hobo’s: Mirella Brakkee, Marjanne Franke

Hoorns: Eef van der Boom, Jeroen van de Rijt

1e Viool: Lieke Arts (concertmeester), Fons Daalderop, Isabella Looman, Bas Jonkman, Erik Pagolin, Fokke Tuinstra, Hanneke v.d. Heuvel, Hanneke Mulder, Jet Seelig, Jurriaan Peters, Marijke Wiepking, Martijn v.d. Most, Peggy Merkestein, Pieter Schippers, Elisabeth Oelke

2e Viool: Jenny Denman (av), Anja Stijnen, Anneke Wiersma, Eri Vis, Kitty v. Dijk, Liesbeth Bijl, Micha Weijnen, Mieke Klooswijk, Monica v. Leeuwen, Renske Biezeveld, Sietske Hendriks, Theodora Remy Joao, Rolf Beinema, Judith v. Vliet

Altviool: Ewout Vis (av), Arjan Meijdam, Frank Pirovano, Gerbrand Kotting, Masja Nootenboom, Stephanie Colenberg, Tom van Deursen

Cello: Nora Verburgt (av), Kees Romijn, Koert Dolman, Liesbeth Meeuse, Maarten Bolsenbroek, Margriet v.d. Meij, Patrick Vercammen, Pieter Tuinstra, Serge Trines, Willem Schaftenaar

Contrabas: Wijtze Pieter Kikstra (av), Eelke v. Kleffens, Willem v. Nievelt

Serenade nr. 10 in Bes (KV 361 / 370A), Gran Partita
Al Mozarts blazersserenades werden geschreven in het midden van een vruchtbare periode voor blaasmuziek, de tijd van de Harmoniemusik tussen ongeveer 1770 en 1800. Een tijd waarin de adel uit de Oostenrijkse monarchie het modieus vond om er een eigen blaasgroep op na te houden voor sociale evenementen. De gangbare bezetting voor zo’n serenade bestond uit 2 klarinetten, 2 hoorns, 2 fagotten en soms 2 hobo’s.

De Serenade nr. 10 in Bes heeft later de bijnaam ‘Gran Partita’ gekregen. Die naam kwam niet uit Mozarts koker, maar is in meer dan één opzicht wel toepasselijk. Ten eerste vanwege de lengte: ca. 50 minuten; maar liefst zeven delen; de menuetten hebben ieder twee trio’s. Ten tweede vanwege de grote bezetting: naast de bovengenoemde instrumenten spelen er twee bassethoorns (een soort tenorklarinetten), twee extra hoorns en een bas mee. Uit aanduidingen in de oorspronkelijke partituur als ‘contrabasso’, ‘pizzicato’ en ‘arco’ zou kunnen worden afgeleid dat een strijkbas en geen contrafagot werd bedoeld. Toch wordt bij uitvoeringen van het stuk vaak een contrafagot gebruikt. Vanmiddag hoort u in sommige delen een contrabas, in sommige delen een contrafagot.

De serenade bestaat uit de volgende delen:

I. Largo. Molto Allegro

II. Menuetto

III. Adagio

IV. Menuetto. Allegretto

V. Romance. Adagio

VI. Tema con variazioni

VII. Finale. Molto Allegro

In de film Amadeus uit 1984 ontmoet Antonio Salieri Mozart tijdens een uitvoering van dit werk. Salieri was tot dan toe niet onder de indruk van Mozarts onbeschofte gedrag, maar als hij naar de muziek op de partituur kijkt beschrijft hij de schoonheid van de inzet van de solohobo in het derde deel, gevolgd door die van de klarinet. Hij zegt erbij: “This was no composition by a performing monkey. This was a music I'd never heard. Filled with such longing, such unfulfillable longing. It seemed to me that I was hearing the voice of God.” Het is op dit punt dat Salieri zich voor het eerst afvraagt hoe God een ordinaire man als Mozart kon kiezen om zijn stem te zijn; dit wordt het hoofdthema van de film.

Bezetting Gran Partita:

Hobo’s: Mirella Brakkee, Marjanne Franke

Klarinetten: Eelco Havik, Anita Jonker

Bassethoorns: Arno Rockler, Bianca Sitters

Fagotten: Remco Mostert, Arjan Hoogendoorn

Contrafagot: Dick Hanemaayer

Hoorns: Eef van der Boom, José Olsthoorn, Fred Wille, Jeroen van de Rijt

Contrabas: Wijtze Pieter Kikstra

Laurens Woudenberg


Toen Laurens Woudenberg negen jaar was, kreeg hij zijn eerste hoornlessen van Louise Schepel, hoorniste bij het Residentie Orkest. De inspirerende lessen ten spijt verruilde Laurens vijf jaar later zijn hoorn voor een basgitaar. Zijn liefde voor de hoorn bleek echter veel groter dan hij had gedacht. Op zeventienjarige leeftijd pakte Laurens zijn hoornlessen weer op. Hij studeerde in zijn geboortestad Den Haag aan het Koninklijk Conservatorium bij Hans Dullaert en Herman Jeurissen. In 2006 trad hij toe tot de hoornsectie van Het Gelders Orkest, waar hij uiteindelijk solohoornist werd. Naast zijn orkestbaan remplaceerde hij bij andere orkesten en ensembles van naam. Sinds 2012 is Laurens Woudenberg solohoornist bij het Koninklijk Concertgebouworkest

Peter Gaasterland

Peter Gaasterland is sinds 2004 de vaste dirigent van het Delfts Symphonie Orkest. Van huis uit is hij fagottist. Na de afronding van zijn studie aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam kwam hij via het Utrechts Symfonie Orkest en het Radio Symfonie Orkest in het Residentie Orkest te Den Haag terecht en daar is hij ook nu nog solofagottist. Zijn studie orkestdirectie begon Peter Gaasterland in 2001 bij Jan Stulen. Al tijdens de laatste fase van zijn studie en zijn afstuderen dirigeerde Peter het Delfts Symfonie Orkest, waarbij de Tweede Symfonie van Gustav Mahler en het Requiem van Verdi op de lessenaar stonden. Als dirigent begeleidde hij  met het Delfts Symphonie Orkest grote solisten, waaronder Rian de Waal, Marion van den Akker, Lisa Ferschtman, Ilona Timchenko, Mikhail Zemtsov en Hannes Minnaar. Verder dirigeerde hij verschillende formaties uit het Residentie Orkest, het Nederlands Promenade Orkest, Residentie ‘Scratch’ Orkest en Gelders Orkest en had hij de leiding over orkestprojecten aan de conservatoria van Utrecht, Arnhem, Zwolle, Enschede en Munster (Dld.).

Peter is als docent fagot en orkestdirectie verbonden aan het conservatorium in Zwolle

 

Delfts Symphonie Orkest

Het Delfts Symphonie Orkest, een amateurorkest opgericht in 1919, bestaat uit ca. 70 leden. Minimaal twee keer per jaar wordt een eigen concert verzorgd, met vooral symfonisch repertoire van componisten als Tsjaikowski, Brahms, Beethoven, Sjostakovitsj, Bruckner en Mahler. Het orkest trad op met gerenommeerde solisten zoals Daniël Wayenberg, Hannes Minnaar, Rian de Waal, Lisa Ferschtman, Jaring Walta, Niek van Oosterum, Dorothy Grandia en Ivo Janssen.

Verder begeleidt het DSO regelmatig koren uit de omgeving. Zo werden onder andere Die Schöpfung van Haydn, Ein Deutsches Requiem van Brahms en het Requiem van Verdi uitgevoerd. Op 16 en 17 april 2016 staan Mozarts Ouverture Don Giovanni en 2e hoornconcert (wederom met solist Laurens Woudenberg) en de 5e symfonie van Bruckner op het programma.

Voor meer informatie: zie www.hetdso.nl

   

Volgende concert:

zondag 14 februari om 15.00 uur 

Solo pianorecital

 

Valentijnsconcert met werken van Chopin en Debussy.

door Erwin Rommert Weerstra

 

HOME

.

 

 

 

 

.