Zondag 26 mei 15.00 uur

Orgelconcert

Gerard Legierse

PROGRAMMA:

Preludium en fuga in b klein BWV 544
J.S. Bach 1685-1750

Symphonie I  opus 42
A. Guilmant 1837-1911

  • Introduction et Allegro
  • Pastorale Andante quasi Allegretto
  • Finale – Allegro assai

Apparition de L’église éternelle
O. Messiaen  1908-1992

Pasticcio
J. Langlais 1907-1991

Suite Gothique  opus 25
L. Boëllmann  1862-1897

  • Introduction-Choral
  • Menuet gothique
  • Prière à Notre-Dame
  • Toccata

TOELICHTING:

Bach schreef de preludium en fuga in b-klein (Duits: h-moll) te Leipzich rond 1729.

Het beginmotief wordt gevolgd door contrasterende fugatische delen.

De fuga is meer zangerig met een mooie melodische lijn in 8e noten. Het lange fugathema wordt later gecombineerd met een kort 2e thema in 16e noten.

De 1e Symphonie (sonate) van Alexandre Guilmant in d klein begint met een stevige introductie met grote akkoorden en gepuncteerd ritme.

Hierna volgt een pedaalsolo met het hoofdthema. De verwerking hiervan op romantische wijze met een 2e thema heeft verwantschap met de werkwijze van César Franck. Dit deel eindigt met een grandioos stretto met canons en fugato’s en een groots slot.

De pastorale begint met de hobo van het 3e klavier en de tegenstem wordt gespeeld met de dulciaan van het positief. Een zangerig Choral wordt afwisselend gespeeld met de vox humana van het zwelwerk.

De virtuoze Finale in d klein met snelle motieven wordt afgewisseld met choral-achtige tussenspelen die steeds weer terugkeren, gespeeld op de verschillende klavieren, waarna het werk met grootse akkoorden en 2- tot 3-stemmig pedaal  afsluit.

Olivier Messiaen schreef dit werk in 1932. Het getuigt van de bijzondere, originele orgelstijl

Die Messiaen ontwikkeld heeft. In een extatisch visioen ziet de componist de eeuwige kerk op de wolken verschijnen als een grote kathedraal. Langzaam als een voorbijvarend schip verdwijnt zij weer.

De eerst maat toont de kiemcel van de compositie. Uit deze cel ontwikkelt zich het verloop van het stuk. Onophoudelijk hameren de bassen een syncopisch ritme. Het hoogte punt bevindt zich midden in het werk waar alle dissonante akkoorden in een stralend C groot akkoord oplossen en de eeuwige kerk in haar volle glorie schittert. Dit werk is uitermate geschikt voor  een groot orgel en een kathedrale kerk.

Pasticcio is een zeer kort werkje met een speels ritme en heldere registraties.

Staccato akkoorden worden gevolgd door een milder tussenspel met meer melodische lijnen waarna het begin thema weer terugkeert met het volle werk.

De suite gothique van Leon Boëllmann begint met een choral met grote akkoorden.

Het wordt gevolgd door een lichtvoetig menuet met een speels karakter.

De Prière  a Notre Dame is een zeer zacht romantisch “Ave Maria”  gespeeld met de “strijkende registers” van het orgel.

Hierna volgt de overbekende toccata met het gepuncteerde thema in het pedaal en virtuoze begeleiding met snelle 16e noten op het manuaal.

MUZIKANTEN:

Gerard Legierse

Gerard Legierse (1951) kreeg zijn eerste pianolessen van Ton Vijverberg. Hij studeerde daarna aan het Rotterdams Con­ser­vatorium de hoofdvakken orgel en piano resp. bij André Verwoerd en Elly Salomé. In 1977 en 1980 sloot hij deze stu­dies af met het behalen van de beide diploma’s. Vervolgens studeerde hij hoofd­vak koordirectie bij Barend Schuurman al­daar. In 1979 behaalde hij het solistendiploma ‘met onder­schei­ding’. In 1989 studeerde hij aan het Conservatoire Natio­nal de Région de Paris interpretatie en improvisatie bij Marie-Louise Jaquet en Jean Langlais, welke studie hij afsloot met ‘une medaille d’or’. Aan dit Conservatoire behaalde hij in 1991 de ‘Prix d’Excellence’. Daarmee behoort hij tot de laatste leerlingen van Jean Langlais. Gerard concerteert regelmatig in binnen- en buitenland en verzorgde vele malen orgelbespelingen voor de radio. Sinds oktober 2004 is hij als organist verbonden aan de H. Bonifatiuskerk te Rijswijk en dirigent van de schola, de koorschool en het parochieel gemengd koor Gloria Deo aldaar. In die functie werkte hij als dirigent/organist mee aan verschillende rechtstreekse televisie-uitzendingen voor de KRO-NCRV in 2021 en 2022 en verzorgde Gerard op 21 mei dit jaar met de schola de viering in de Friezenkerk in Rome.

Gerard Legierse

fotograaf Tino van Dam