|
|
ORGELCONCERT GERARD LEGIERSE |
|
19 JUNI: Gerard Legierse bespeelt drie orgels Programma Van Vulpenorgel: Concerto del sign Tomaso Albinoni: J.G. Walther 1684-1748 Allegro-Adagio-Allegro Transeptorgel: Adagio in g T. Albinoni 1671-1751 Choral: Herr Gott, nun sei gepreiset BWV 601 J.S. Bach 1685-1750 Nimrod (uit Enigma variaties op.36) E. Elgar 1857-1934 Hoofdorgel: Preludium und Fuge in G BWV 541 J.S. Bach 1685-1750 Variaties op een oud Nederlands lied: J. Bijster 1902-1985 ‘’ Ick wil mij gaen vertroosten ‘’’ Apparition de l’ Eglise Eternelle O. Messiaen 1908-1992 Carillon de Westminster L. Vierne 1870-193 Programmatoelichting • Het concerto van Walther is geschreven in de stijl van de componist Albinoni, een 3 delig werk wat op het barokke van Vulpen orgel met heldere registers goed tot zijn recht komt. • Het overbekende Adagio van Albinoni voor orgel en orkest klinkt hier in een bewerking voor orgelsolo op het transeptorgel. • Het choral: Herr Gott, nun sei gepreiset uit het “Orgelbϋchlein” van Bach is een 4 stemmig werk en wordt geregistreerd met een plenum (=vol werk). • Nimrod is een deel uit de Enigma variaties voor orkest van Evard Elgar. Hij droeg het stuk op aan zijn vrienden die er in geschetst worden. Dit deel is genoemd naar “de Jager” (Nimrod), de achternaam van een van zijn vrienden. • Het energieke preludium en fuga in G, gespeeld op het hoofdorgel heeft als fugathema het: “Ich hatte viel Bekϋmmernis” deel 2 uit de gelijknamige Cantate BWV 21. • De variaties op “Ick wil mij gaen vertroosten” van Jacob Bijster zijn geschreven in een laat romantische stijl en eindigen zoals in die tijd gebruikelijk met een fuga op het thema met tot slot het thema in een zeer bombastische tien-stemmige zetting met het volle werk van het orgel. Het slotakkoord eindigt met een zgn. sixte-ajoutée, een toegevoegde sext. • Apparition de l’Eglise eternelle is in 1932 geschreven en getuigt van de bijzondere orgelstijl die Messiaen heeft ontwikkeld. In een extatisch visioen ziet de componist de eeuwige kerk op de wolken verschijnen als een grote kathedraal. Langzaam als een voorbijvarend schip verdwijnt zij weer. Onophoudelijk hameren de bassen een syncopisch ritme. Het hoogtepunt bevindt zich in het midden van het werk waar alle dissonanten in een stralend C-groot akkoord oplossen en de eeuwige kerk in haar volle glorie schittert. • Tot slot klinkt als een finale het grandioze “Carillon de Westminster” gebaseerd op het uurwerk van de ”Big Ben” in Londen. Gerard Legierse Gerard Legierse is sinds oktober 2004 als organist verbonden aan de H. Bonifatiuskerk te Rijswijk. Hij is ook in deze kerk dirigent van de Schola Cantorum, het parochieel gemengd koor Gloria Deo en de koorschool. Legierse (1951) kreeg zijn eerste pianolessen van Ton Vijverberg. Hij studeerde daarna aan het Rotterdams Conservatorium de hoofdvakken orgel en piano respectievelijk bij André Verwoerd en Elly Salomé. In 1977 en 1980 sloot hij deze studies af met het behalen van de beide diploma’s. Vervolgens studeerde Gerard Legierse hoofdvak koordirectie bij Barend Schuurman in Rotterdam. In 1979 behaalde hij het solistendiploma "met onderscheiding”. In 1989 studeerde hij aan het Conservatoire National de Région de Paris interpretatie en improvisatie bij Marie-Louise Jaquet en Jean Langlais. Deze studie sloot Legierse af met ‘Une medaille d'or’. Aan dit Conservatoire behaalde Gerard in 1991 de ‘Prix d'Excellence’. Daarmee behoort hij tot de laatste leerlingen van Jean Langlais. Hij concerteert regelmatig in binnen- en buitenland en verzorgde vele malen orgelbespelingen voor de radio. Volgende concerten:
• Zondag 18 september 2016 om 15.00 uur Orgelconcert door Aleš Nosek (Tsjechië) Het beste van de Duitse en Franse orgelmuziek • Zondag 9 oktober 2016 om 15.00 uur Haags Matrozenkoor o.l.v. Wouter Verhage Veelkleurig herfstconcert • Zondag 20 november 2016 om 15.00 uur Caeciliaconcert: Kerkmuzikale hoogtepunten Gemengd koor Gloria Deo en Schola Cantorum van de Bonifatiuskerk o.l.v. Gerard Legierse |
|
|
|
Van Vulpen Orgel |
|
|
|
GROOT ORGEL |
|
|
|
GROOT ORGEL |
|
|
|
TRANSEPT ORGEL |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|